Bateries LFP: com la Xina ha reduït el cost dels cotxes elèctrics un 40 % en cinc anys

El preu de les bateries, el component més car d'un vehicle elèctric, ha caigut en picat. L'informe més recent de l'Agència Internacional de l'Energia (IEA) assenyalava que el 2024, el cost mitjà global de les bateries va baixar a 115 dòlars per kWh, un 20% menys que l'any anterior . A la Xina, gràcies a la seva enorme escala i eficiència, el cost és encara més baix, situant-se en uns 95 dòlars per kWh

Aquestes xifres són clau, ja que s'acosten al llindar màgic dels 100 dòlars/kWh, on es considera que els vehicles elèctrics assoliran la paritat de cost amb els vehicles de combustió.

Preu mitjà ponderat per volum de bateries i cel·les d'ió liti 2013-2024

Quatre són els pilars on es fonamenta aquesta espectacular baixada en els costos: 

  1. Tecnologia LFPRedueix costos i augmenta la seguretat, tot i una densitat energètica lleugerament inferior.
    • Paper de la Xina: Líder mundial en la producció i innovació en bateries LFP (ex: bateria "Blade" de BYD).
  2. Economia d'EscalaProducció massiva que redueix el cost unitari.
    • Paper de la Xina: Controla més del 50% de la capacitat de fabricació global de bateries; produeix a un cost un ~20% menor que Europa/Amèrica.
  3. Preus de Matèries Primeres Caiguda dels preus del liti i el cobalt, que representen el 60% del cost d'una bateria.
    • Paper de la Xina: Dependència menor del cobalt; control d'una part significativa del processament de matèries primeres
  4. Innovació EstructuralAugment de la densitat energètica i simplificació de la fabricació.
    • Paper de la Xina: Pionera en tècniques com "cell-to-pack" (CTP), que elimina mòduls i empapa més l'espai.

Aquests factors no actuen aïlladament, sinó que es reforcen mútuament, creant un cicle virtuós que ha situat la Xina en una posició de lideratge indiscutible.

  • Integració Vertical: Empreses xineses com CATL i BYD no només fabriquen bateries, sinó que també controlen parts clau de la cadena de subministrament, des de les mines de liti fins als components . Això els ofereix un major control de costos i assegura l'abastament.

  • Efecte Arrossegament a la Indústria: L'èxit de les LFP a la Xina ha fet que fabricants de tot el món, inclosos els coreans LG Energy Solution  i els nord-americans Tesla , hagin d'adoptar aquesta tecnologia per romandre competitius en els segments de vehicles més assequibles.

  • Paritat de Cost Assolible: Goldman Sachs preveu que la paritat total del cost de propietari amb els vehicles de combustió es produirà a partir del 2026 , un punt d'inflexió que obrirà la porta a una adopció massiva liderada pels consumidors, i les bateries LFP són centrals per assolir-ho.

Mentre Europa discuteix sobre subvencions, la Xina ha demostrat que la veritable revolució verda ve de l'eficiència, la innovació i l'escala. El futur elèctric no és només possible: ja és aquí, i té accent xinès.
Fòssil? No, gràcies.

______________
Saber-ne més: 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Alemania y las renovables

Peak Oil a la vista

Y ahora, CEPSA